torsdag 6 september 2012

DIY: Pysselkrypin

Igår när jag satt och bläddrade i min nya inredningstidning kom jag till ett reportage om att göra om små utrymmen till mysiga krypin. Ett av alternativen var ett skåp som de gjort om till en läshörna, ett annat var ett skåp de gjort om till en sminkvrå. Mycket smarta idéer och självklart började min hjärna arbeta snabbt och effektivt. 


I mitt rum finns en garderob jag inte använder till något särskilt. Några kläder hängde där inne, men jag har plats för dem någon annanstans så självklart började jag utforska möjligheterna att göra om garderoben till något annat. Och vad blev det? Pysselkrypin såklart



Jag rensade först garderoben på de kläder och få påsar som fanns där. Sedan travade jag ner till källarförrådet i huset och baxade upp en extremt tung byrå (själv såklart..) som jag sedan placerade i garderoben. 

På dagen promenerade jag till second hand-butiken, Erikshjälpen. Där köpte jag en fin hylla med en pinne (perfekt för att hänga rullar med band på) samt fem krokar, 15 kronor gick den på. Jag köpte två tidskriftsamlare, 3 kr/styck, samt en liten lampa  för att mitt pysselparadis skulle få lite ljus på sig, för 20 kronor. Olikfärgade espressokoppar för 20 kronor är perfekt förvaring för små berlocker m.m, så de fick också följa med mig hem. Att köpa saker second hand är mitt bästa tips för alla pysslare (men även er som inte pysslar), man får så extremt mycket för billiga pengar. 



Jag satte upp hyllan i garderoben, bytte glödlampa och pluggade in lampan, placerade mina små koppar på hyllan och sedan började mitt projekt ta fart. Jag sorterade in mina scrapbooking-papper i byrån, ställde mina färgpennor i en burk jag gjort fin och sorterade upp knappar i fina vinglas. Tre gammaldags vykort fick pryda väggen av garderoben, och olika burkar och lådor med pysselsaker placerades på en hylla i garderoben. Jag pysslade ihop en fin vimpel av papper med blå blommor på och hängde upp. Sidenband rullades upp på toarullar som sedan hängdes på pinnen på min nyinköpta hylla. Halsband som jag ska göra om hängdes på krokarna. Små skålar med bjällror och alla möjliga pyttesmå pysselsaker sattes fram. Presentpapper sattes i ett av hörnen i garderoben. Tidskriftsamlare med tidningar placerades på golvet. 






2 kommentarer:

  1. ...och det är ännu finare IRL. Jag är jätteavundsjuk och sugen på att fixa min egen garderob, men det finns verkligen ingen plats i min garderob, hrm. Undrar just varför? Inte för att jag har för mycket kläder - näe!

    SvaraRadera
  2. FIIIINT! Du kan få komma och städa min köksgarderob.

    SvaraRadera